INDITEX A JEHO RODINA
Pre tých, ktorí o tom neviete, sú ZARA, Stradivarius, Bershka, Pull&Bear a Zara Home jedna rodina (do ktorej patria aj u nás menej známe značky ako sú Oysho, Massimo Dutti a Uterque). A tí, ktorí o tom vedia, môžu čítať ďalej a dozvedieť sa niečo viac o ich histórii.
Bol raz jeden chlapík Amancio Ortega Gaona, ktorý si v roku 1963 vymyslel, že začne s výrobou oblečenia. Celý tento koncept sa sústredil okolo Zary, do ktorej dávali najväčšie finančné prostriedky. Prvá Zara bola otvorená o 12 rokov neskôr (v roku 1975), v španielskom meste La Coruňa. Do konca osemdesiatych rokov sa otvárali Zary po celom Španielsku a začiatkom rokov 90- tych sa táto značka rozmohla do susedného Portugalska aj Francúzska a dokonca sa usídlila za Atlantikom, v New Yorku.
Čo sa zvyšných značiek týka, Pull&Bear vyšiel na svetlo módneho sveta v roku 1991. V tom istom roku sa Inditex stal akcionárom značky Massimo Dutti (65%- ný podiel, ktorý sa o štyri roky neskôr vyšplhal na rovnú stovku).
Dva roky pred očakávaným miléniom sa zrodila Bershka. To už Inditex expandoval na latinskoamerickom a britskom trhu a neobišiel ani krajiny vyvážajúce ropu, Japonsko a Turecko.
Stradivarius bol odkúpený Inditexom v roku 1999. Opäť trh Latinskej Ameriky a postupné rozšírenie do Kanady, Nemecka, Poľska a Holandska.
Po roku 2000 sa do povedomia (aj keď nie nášho) dostal reťazec Oysho so svojou spodnou bielizňou, Inditex začal obchodovať so svojimi akciami na burze a v roku 2004 už oslavovali krásne číslo- 2000 obchodov po celom svete (na Slovensku sú od roku 2003).
Najmladším reťazcom je ale Uterque, značka módnych doplnkov (k nám sa samozrejme ešte nedostala), na trhu fungujúca od roku 2008. Dva roky nato vznikol joint venture Inditexu a Tata Group, aby sa Inditex dostal aj k indickým zákazníkom a ich prvý obchod bol otvorený v Sýrii (2010).
Čo sa týka súčasnosti, k Inditexu Vám pripájam aj nejaké obrovské čísla, aby ste nad jeho majestátnosťou obdivne pokrútili hlavami: približne 5 221 obchodov v 78 krajinách sveta, 400 miest s ich obchodmi, viac než 100 000 zamestnancov, tržby za rok 2010 prekročili 12 miliárd eur a v neposlednej rade sa táto spoločnosť angažuje aj v oblasti ochrany životného prostredia – výročné valné zhromaždenie Inditexu prijalo strategický plán s environmentálnym podtónom: Udržateľný Inditex 2011 –2015. A v čom spočíva? Minimálne v dobrom marketingu a reklame